onsdag 27 februari 2008

Värmland



För fyra år sedan gjorde jag ett par turnéer med Folkets Hus och Parker. Bland annat gjorde jag en turné med 44 olika spelningar under fyra veckor enbart i Värmland. Föreställningen var en familjeföreställning där både barn och vuxna skulle ha roligt.

I januari, tidigare i år ringde en man som var inblandad i turnén 04. Han är en riktig eldskäl och lägger ner mycket fritid för att boka in artister som kommer ut och underhåller på de olika folkparkerna och folketshusen i Värmland. Han ville göra ngt liknande i år. Men denna gång var jag mer tveksam. Dels vill jag fokusera på företagsshowen och dels är det ganska slitigt att åka långa sträckor i bil, packa upp alla grejjer, köra föreställning i 45 minuter och sen packa ihop och åka till nästa ställe. Så vi gjorde en liten kompromiss. Turnén blir lite mer utspridd över en längre period. Sen har anpassat rekvisitan så att jag inte behöver fixa, och bära så mycket inför och efter varje show.

Så, i söndags åkte jag till Karlstad och checkade in på Hotel Drott. På 
måndagen skulle jag göra två föreställningar, Forshaga och Skoghall. Vi fick ställa in Skoghallsgiget pga en liten miss mellan bokaren och arrangören. Så jag fick ett dygn att fördriva i Karlstad. Det blev träning skrivning iför Trick eller mirakel samt att jag passade på att sova en hel del.

På tisdagen åkte jag till Åmotsfors. Vilket ställe...Åmotsfors är två stora fabriker, en konsumbutik och en pizzeria. Ja, och sen folketshus så klart. Jag blev mottagen av en man som heter Espen. Fantastisk snäll man som såg till att jag fick det så bra som möjligt. Och han var rolig att prata med. Tänkte nästan filma honom när han berättade om
 orten med sin breda värmländska, men jag vågade inte. Folketshusbyggnaden som vi var i byggdes 1962 och har inte renoverats sen dess. Men ändå så luktade gott när man klev in där. Det luktade kaffe och mazarin. Helt säker på att det ätits många mazariner i denna byggnad tillsammans med köpp kaffe.
Var tvungen att ta en bild på denna lapp som hängde ovanför urinoaren på herrarnas toalett. Gissar att det är Espen som varit framme.


Efter föreställningen åkte jag till Arvikas folkpark. Åter igen ett fantastiskt trevligt bemötande av arrangören Maria. Dessutom fick jag jobba på en bra scen med bra ljus. Ljudet är alltid bra eftersom jag har med mig det själv. Har även en ljus med mig ifall det skulle saknas det någonstans. 120 personer dök upp till föreställning. Det är faktiskt riktigt bra! Trött och hungrig lämnade jag Värmland för denna gång. 

Inga kommentarer: