onsdag 28 januari 2009

Intryck från Sälen

Jo det var lika bra som vanligt på Högfjällshotellet som det brukar vara vecka 4. Nu är ju inte Högfjället och Lindvallen världens bästa åkning. Det är lite för korta backar. Men trevligt hade vi och jag träffade en och annan ny kontakt som jag förmodligen kommer ha nytta av i mitt trolleriimperium.

Det var lite snöigare och aningens blåsigare mot förra gången jag var där

Jag är inget fan av hårdrock/rockmusik och är det något jag nästan får allergiska utslag av så är det coverband. Men...jag måste ändå ge lite cred till bandet Rydell & Qvick. De kör verkligen hela racet. Och de gör det bra. Jag tycker det är kul att kika hur de lägger upp showen med ljus, pyroteknik, låtval, entré, final osv. Och det är inget som jag tycker att de kan göra bättre. De lyckas få hela högis, ca 2500pers, att "rocka fett" (ett uttryck som också får lite utslag av)


Ok, en grej som bandledaren, Rydell, gör mindre bra är mellansnacket. Det är ett ok mellansnack första gången man hör honom. Men han kör exakt samma år efter år. Och då menar jag inte när han säger tex "Nu vill jag se era händer i ett stort fucking V" (för uppenbarligen lyder hela publiken honom). Nej, det som är dåligt är när han säger: "Vi kommer precis från studion där vi jobbar med våran nya platta som kommer till sommaren. Men nu ska ni få höra en låt från våran förra platta, som finns att köpa efter showen för 100:-" Det tycker jag är risigt att säga år efter år...

Och hur är det med deras egna låtar...? Ja, när man hör dem förstår man varför de fortfarande är ett coverband...

Men som sagt, jag ger trots det Rydell & Qvick min respekt. De har ett galet turnéshema, en fet lastbil, sponsrade av Harley Davidsson och gör sin grej fullt ut. Hatten av. En god vän till mig spelar med Money Brother. Och när de låg etta på singellistan med en låt fick de spela förband till Rydell & Qvick på någon slags stadsfestival.

Nog om det...

Här är en bild på min vän Martin som smuttar på en gigantisk kaffedrink i toppstugan på Lindvallen.

Inga kommentarer: