måndag 17 maj 2010

Talang 2010...så var det med den saken...

Nu var det överstökat. I fredags var det direktsändning inför miljonpublik då det var dags för min medverkan i semifinalen av Talang2010.

Jag var klar sedan länge med vilket nummer som jag skulle göra. Övat, repat, slipat och tänkt igenom in i minsta sekund. Den absolut största utmaningen i att vara med i Talang är just att få ner sitt nummer i tid. Jag har inget nummer i min ordinarie repertoar som är kortare än fyra minuter. Och här ska man sikta på att göra ett nummer på 1.30. Som tur var fick jag tillåtelse att köra lite längre (15sek). Numret blir ju oerhört stressat tycker jag personligen för man vill få med så mycket som möjligt. Både ens personlighet och tricket.

Hela produktionen kring Talang är oerhört proffsig. Man får hjälp och stöd med allt när man kommer till semi. Enda gången man får klara sig helt själv är de minuter som man står på scenen. Annars så passar de upp en hela tiden. Det är massor av info, klädfix, styling, smink, rekvisita, tider etc. Ingenting får ju gå fel när det är direktsändning.

Min känsla när jag gick upp på scenen och såg juryn var: "De har redan bestämt sig"
Och när Charlott bläddrade fram sitt manuskort vad hon skulle säga om mig i sitt omdöme kändes det ganska hopplöst. Det är sångarna som ska fram i årets Talang. Så är det bara. Det sa även Bert till mig ordagrant innan sändningen.

Man kan kanske tycka det är lite orättvist att för en sångare räcker det med att kunna sjunga riktigt bra. Om sen låten är skriven av någon annan och gjorts känd av ytterligare någon annan och som hörts och spelats för miljoner människor världen över, spelar absolut ingen roll. Men jag som trollkarl räcker det inte med att göra ett trollerinummer riktigt bra. Jag måste göra något som är helt unikt som jag helst kommit på helt själv och som juryn aldrig sett något som ens liknar det jag gör....det är ganska tuffa förhållanden kan jag säga...

Charlott sa till exempel att hon önskade att jag skulle göra ännu lite mer.... Jag hittade hennes fritt valda kort med munnen ihopvikt till en groda samtidigt som jag jonglerade med eldfacklor....vad skulle jag göra mer? Dansa riverdance  och gå ner i spagat kanske? Eller skulle jag kanske sjunga...

Jag är ändå mycket nöjd med mina två framträdanden. De kom fram fantastiskt bra i TV och det är värt oerhört mycket. Och det har verkligen varit roligt samtidigt som jag lärt känna massor av nya sköna människor.

Det finns fortfarande en liten liten chans att jag tar mig till final. En akt ska röstas fram på nätet samt en kommer juryn ta fram. När sista semifinalen sänds börjar den omröstningen.

Här kan ni se akten som jag gjorde i semin
http://www.youtube.com/watch?v=h8v_iv-0vlE

Heja mig!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag röstar på dig direkt!

Jag tycker också det blir alldeles för mycket sång... Det är faktiskt Talang och inte Idol. Men tyvärr är ju både Bert och Charlotte såna som fastnar för just sång.

Men huvudsaken DU är nöjd, det är viktigast ju... Jag tycker du är så bra, hur i hela världen kan du få in den där lilla grodan i munnen?!

Men, så är ju trolleri... Vi ska inte förstå.

Ha det bra, Carl!

Jossan, Eskilstuna.

Melkers Mamma sa...

Hejsan!

Jag satt klistrad framför TV:n i fredags och tyckte du var superduktig!!

Det är så fantastiskt roligt att se hur du fullföljt din dröm och nu har du verkligen fått ett stort genombrott som du är väl värd!

Det var ett gulligt reportage om dig och Elisabet också :) Jag med flera röstade självklart på dig, även om det inte räckte...

Jag håller med om ditt resonemang om sång vs magi - orättvist.

Lycka till med "andra chansen"! Kram Jennie

by Stfn sa...

Du gjorde det maximala du kunde. Jag gillade det, men jag är rädd att många kommer bli brädade av den brottande 14-åringen :)

Jag hoppas detta leder till mer tv för dig - du borde synas mer där!
/Stefan

Anonym sa...

Jag tycker absolut att du var värd att gå till final! Du har en otroligt triviala och underhållande typ av trolleri!

Jag hoppas vi får se mer av dig framöver och självklart kommer jag rösta på dig när omröstningen börjar!

/Johnny