fredag 8 oktober 2010

"...nån jävla trollkarl"

I går var jag gästartist på klubben SpokenWord på Clarion Hotel Stockholm vid Skanstull.
Upplägget för kvällen var sex spokenwordartister och jag som körde mitt gästspel i mitten innan paus. Det var en bra kväll som arrangerades av de mycket trevliga killarna Lennart Bång och Sascha Abdelnabi.
Skådeplatsen för kvällen
För er som inte vet vad spoken word är, kan man lite hastigt förklara att det är en blandning mellan poesi, stand up, och rap...ungefär. Man kan i alla fall säga att det poesi som presenteras i underhållande syfte.

Och det var en del akter som var fantastiskt bra, roliga och gripande. Men...innan mig så var det en kille som inte alls körde en rolig akt. Han var arg. Jäkligt arg. Det var så klart ett seriöst ämne som han pratade om och han levde sig in  totalt. Han pratade om rasism. Och efter ett tag lyssnade jag inte längre på vad ha sa utan jag tänkte bara på hur arg han var. Han pekade på en i publiken och sa något i stil med "...och varför ser du så jäkla skeptisk ut?" Han hade verkligen kloka ord som han sa, men stämningen i lokalen var ju inte party-party direkt. När han var klar med sitt tal suckade han och sa "Nu kommer nån jävla trollkarl"


Som tur var gick Sascha, som var konferencier, upp mellan varje akt så han gjorde sitt bästa för peppa upp publiken igen. Tänkte först att jag skulle kommentera den arga killen när jag klev upp på scenen...men jag bet mig i tungan och gjorde ett korttrick i stället.

Inga kommentarer: