tisdag 7 juni 2011

Kul helg i Älsklingstuna

Som jag skrev i förra inlägget så skulle det bli en hektisk helg...vilket det också blev. Men inte bara det, den blev fantastiskt rolig också.
Torsdag, fredag och lördagkväll stod jag på Lokomotivets scen här i Eskilstuna för att vara konferencier och underhållare under riksfinalen av Musik Direkt. Otroligt proffsigt arrangemang och jag märkte på alla de unga musiker som var där att de hade hur kul som helst. Jag hörde alla banden  men jag stod alltid bakom scenen och såg som max trummisen i det spelande bandet
Min vy från flygeln

Eller så kunde jag ibland titta på projektorn bakom scenen

Från mörkret bakom scen
 Men som sagt, allt hörde jag och alla banden fick jag träffa innan de gick upp på scenen. Det var också då som jag bestämde vad jag skulle säga och göra. Och dessa beslut togs vid mitt lilla ståbordskontor som lystes upp av en svag lampa.


 Under lördagens final använde vi oss av en ridå av rök och laser. Detta för att man skull kunna rodda upp de vinnande bandens grejer på scenen utan publiken skulle kunna se. Jag tror det funkade ganska bra.

Bilden togs när vi testade ridån och det står faktiskt en person bakom lasern på bilden
En stor utmaningen jag hade under dessa kvällar var att publiken var till största del den samma under samtliga tre kvällar. Vilket innebar att jag verkligen fick köra mycket material utan att göra några dubletter och dessutom inte ta över showen för mycket. En svår balansgång som jag löste med noggrann (sista minuten)planering.

Roliga kvällar blev det med skönt efterhäng med bland annat Jojje Wadenius. Har aldrig träffat honom förut och det var otroligt kul att snacka med denna man som bland annat har spelat med James Brown och gjort den bästa barnskivan / barnlåtarna någonsin ( Godá Godá). Den är nog till och med en av de bästa svenska skivor som gjorts också.

Jojje och jag backstage i konstigt ljus...
 Under lördags dagen var jag dessutom konferencier under premiären av Å-varvet som är en kvartsmara som sprangs av ca 1700 löpare runt Eskilstunaån. Inte så mycket show från scenen kanske utan det blev mest att köra lite försnack och på något sätt styra upp starten och hålla i lite mellansnack medan löparna var ute på banan. Prisutdelningen blev inte speciellt lyckad på grund av lite missförstånd mellan alla olika  inblandade arrangörer men den kommer bli perfekt nästa år. På det stora hela hörde jag bara positivt om loppet.


Ja, det var min helg i stora drag. Hur kul som helst. Skulle lätt kunna köra på i detta tempo i många dagar och veckor till.






Inga kommentarer: