måndag 14 januari 2008

Helgens jobb 2:3

Lördagskvällens jobb var på Lejondalsslott. Detta slott är helt och hållet ett konferensslott och dessutom av högsta klass. Det är andra året på raken som de anlitar mig för att underhålla deras kunder som de bjuder på en miniweekend på slottet. Innan middagen hade gästerna fått en rundvandring på slottet, chokladprovning och en annorlunda vinprovning. Istället för att prova olik viner så fick de dricka samma vin fast i olika glas. När gästerna hade satt sig till bords fick jag en lite privatlektion med kvinnans som hade hand om provningen. Självklart så drack jag inte utan det blev dofta och spotta ut. Men vilken skillnad det var att dricka ur ett riktigt vinglas mot att drick ur de mest sålda vinglasen i Sverige. Likadant var det med cognac. Helt uteslutet att man dricker ur stora kupor efter att provat smala glas även fast jag enbart doftade. Jag ville ju inte dofta sprit när jag trollade.

Mitt upplägg för denna kväll var en helkväll. Gästerna åt en sjurätters middag tillagad av kockar från kocklandslaget. Mellan rätterna fick varje bord en liten close-up föreställning av mig. Och i samband med den sista rätten, den andra desserten, gjorde jag en tjugominutare för hela sällskapet. Det är underbart att uppträda i slottsmiljö. Det spelar liksom ingen roll hur sent jag kör igång eller hur onyktra gästerna blir, det funkar klockrent och publiken är med från första sekund.

Parkerade bilen i mitt garage kl 24.00 trött men glad.

Inga kommentarer: