torsdag 6 september 2007

Jobbet i Bryssel

Jag kom till det femstjärniga hotellet Chatea du lac strax efter lunch. Lunchen för mig var för övrigt flygplanslunch, inte så mycket att hänga i julgranen. Väl incheckad på hotellet passade jag på att se lokalen där jag senare på kvällen skulle uppträda. Såg mycket bra ut. Det var inget gigantiskt sällskap. Ca 70st Scaniaanställda personerna var fördelade på sju bord. Min del av kvällen var att göra någonting vid varje bord som en liten överraskning för att senare till kaffet köra min show. Inget ljud- eller ljusanläggning fanns på plats men jag uppskattade läget till fullt genomförbart ändå.

Som sagt klockan var tidig eftermiddag och det var dags att göra något som jag är mycket bra och van vid att göra när jag ska uppträda, nämligen vänta…

Jag har varit i Belgien en gång tidigare och fick då ta del av belgarnas fantastiska ölutbud. Eftersom det var många timmar kvar till showtime så begav jag mig ut i den lilla förorten som jag befann mig i för att leta rätt på en pub där jag även kunde ta mig något att äta. Det visade sig att denna lilla ort, Genval, var en extrem överklassort. Det var gigantiska hus, många och stora bilar, privata konstgallerier och ett fontänmuseum (!) som var stängt. Men det var dåligt med pubbar. Till slut hittade jag en pub men de hade bara öppet onsdag-lördag. Jaha, det var bara att bege sig tillbaka till hotellet och dess restaurang för att äta. Och vad är den enda ölen de har på fat…jo, Carlsberg. Jag beställde in en 100kronors sandwich som lätt slank ner i min hungriga mage. Man blev inte direkt proppmätt…men jag skulle väl få mat på kvällen…Resterande väntetid ägnade jag mig åt att öva (nya trick), vila och bada.

Själva jobbet gick kanon. När jag varit runt bland fyra av de sju borden med lite close-up-trolleri började folk strunta i maten och istället hänga på till de andra borden för att se vad jag skulle göra där. Jag hade planerat att jag skulle göra samma nummer vid varje bort men fick nu börja improvisera lite. Publiken var 95% män från olika delar av världen och de var helt galna…eller rättare sagt jag gjorde dem helt galna. Det skreks, jublades och skrattades om vartannat. Jag ville nästan fortsätta med detta upplägg resten av kvällen för det var så jäkla kul. Vi hade kul tillsammans!

När jag väl skulle köra showen hade jag ingen koll på vad klockan var. Jag hade knappt hunnit äta något så jag var fortfarande lite småhungrig. Jag körde fem nummer (plus ett extranummer) och hade ingen aning om hur lång tid det tog. För även showen gick som på en dans. Det är fascinerande att se så många män (och några kvinnor) från olika delar av världen sitta och bara tindra med ögonen som barn på julafton när man är mitt i showen. På det sättet är trolleri en fantastisk konstart. Trots min inte helt 100%-iga engelska funkade även min humor bra. Ett av kvällens största skratt var när en ”Rolig Petter” ropade med ett ett stort flin: ”Can you do the same trick without your jacket” och jag svarade ”Sorry, I´m not that kind of guy

00.30 tittade jag på klockan. Då stod jag och pratade bland annat med mannen i som bokade mig för detta event. Han var nöjd, jag var nöjd och jag sippade på en god belgisk öl. Vi stod och pratade till strax efter kl 01. Då jag insåg att jag fortfarande var lite hungrig men orkade helt enkelt inte beställa något att äta. Utan jag begav mig till mitt rum och slocknade ganska fort.

06.00 ringer väckarklockan. Taxin till flygplatsen var beställd till kl 06.30. Med andra ord jag hann inte äta någon frukost för den hade inte öppnat. Hungrig och sjukt trött står jag och ska lämna hotellet när skrivaren strular för kvittot jag ska få för min inköpta sandwich som jag åt dagen innan. Då säger mannen bakom disken skämtet som man fått höra så många gånger i olika utföranden. Han sa (fast på franskbrytande engelska) ”Men du är ju en trollkarl, du kan väl trolla fram kvittot”

När jag återigen befann mig på Bromma flygplats och jag satte mig i bilen för att åka hem var klockan runt lunchtid. Jag var hungrig…jag åt en baguette på flygplatsen i Bryssel och sen flygplanets frukost men det känns inte som riktig mat. Det hade gått ett dygn utan att jag ätit en hel måltid. Men vad gör det när man har det roligaste yrket i världen. Trollkarl.

Inga kommentarer: