lördag 8 september 2007

Show på Cabarét

Kvällens jobb var på Cabarét i Stockholm. Lokalen ligger mellan Dansens hus och klubben Alladin. Kom dit vid femtiden för soundcheck. Ljudteknikern hette Hasse Holm som förövrigt jobbar mycket med en trollerikollega till mig, John Houdi. Känns alltid bra att veta att det är ett proffs som sitter vid spakarna. Bra ljud, bra ljus, ok scen och en trevlig lokal som skulle fyllas med 200 gäster. Det var RödaKorsets sjukhus som firade 80år. Det var allt från anställda, ledningsgrupp och styrelsen som skulle vara på plats. 90% kvinnor.

Jag skulle inte vara ensam i logen. En barbershop-kör vid namn Absolut skulle även de göra sitt bästa för att förgylla denna kväll. Det var fyra män sjöng lite blandade finstämmiga låtar helt a cappella. Alltid trevligt att ha några att hänga med innan det är dags att köra igång.

Jag gick runt lite bland gästerna vid fördrinken och körde lite kortmagi. Snabba visuella trick som väcker lite trevliga reaktioner. Det jag vill när jag just går runt bland folk och trollar är just att de ska reagera. Eftersom de har något i handen (champagneglaset) så försöker jag få fram lite skratt och även så pass bra trolleri att det blir lite spontana utrop. Vilket kvinnor är bättre på än män har jag märkt. Eftersom det var 200pers som minglade är det omöjligt att hinna runt bland alla. Men i och med att jag går runt och väcker positiva reaktioner så hör folk runt omkring att det händer något. De blir nyfikna och man ser lätt vilka som gärna skulle vilja se ett vad jag pysslar med.

När förrätten var uppäten var det dags att köra ett litet race till, denna gång bland borden. Vid bordstrolleri kör jag lite längre rutiner fast bara en rutin per bord. Jag har tre rutiner som jag varvar med så att se som är extra intresserade kan kika vad jag gör vid bordet bredvid. Nu vill jag gärna få applåder vilket jag lyckades med ikväll. Vilket väcker ännu mer nyfikenhet hos de som inte hinner uppträda för.

När varmrätten var uppäten och porslinet avdukat var det dags för mig att inta scenen. Det som har hänt nu är att de som jag hunnit trollat för är på min sida för de vill se mer vad går för och de som jag inte har hunnit trollat close-up för är nyfikna på att se vad det är jag gör. Med andra ord, jag har publiken med mig från första meningen. Jag skulle göra 20 minuter, vilket minna nummer är "på pappret" . Men med publikreaktioner och spontant prat och skämt med publiken blev det längre och jag fick dessutom göra extranummer. Vet faktiskt inte riktigt var jag landade tidsmässigt.

Det som var speciellt för mig under denna show var att jag plockade in två nya nummer. Det första numret var en utveckling/fortsättning på det nummer i min show som jag får mest skratt på. Numret var dessutom helt till musik, vilket är ganska ovanligt för mig. Numret gick bra men inte super bra, det gör det inte när man kör det för förstagången inför en riktig publik, så är det bara. Det andra numret som jag plockade gjorde jag faktiskt som just extranummer. Det är en variant av ett nummer som kört tidigare så tekniskt sett för mig var det inget nytt, det var presentationen som var ny. Och den funkade riktigt bra. Inte riktigt super bra…men ändå riktigt bra.

Packade ihop mina prylar och kläder och körde hem genom den tidiga Stockholmsnatten (23.00) till mitt kära hem. Imorgon (lördag) ska jag göra en uppträdande på en utomhusscen i Eskilstuna, Strömsholmen för Friskis & Svettis som firar 25 år. Soundcheck 9.30, showtime 13.15 – 13.35.

God Natt

Inga kommentarer: