måndag 17 september 2007

MTV

I torsdags lastade jag bilen med en väska packad med trollerirekvisita, en resegarderob med kostym, skjorta, skor, etc och en safeväska. Den sistnämnda väskan är en väska som jag alltid har i bilen ”i fall att”. Dels är själva väskan i sig en reservvälska ifall min riktiga skulle gå sönder. Innehållet i väskan är allt från plåster, reservrekvisita, nål och tråd, ficklampa, broschyrer, visitkort etc. Faktum är att om jag av någon anledning som jag inte ens törs tänka på skulle förlora min riktiga trolleriväska, så har jag tillräckligt så kan jag göra en show med rekvisitan i reservväskan.

Kvällens jobba var på Café Opera. Det var en personalfest för de anställda på MTV. Det är sällan som jag är nervös inför ett jobb. Det jag kan bli är lite orolig inför en kväll om man inte riktigt har koll på hur kvällen kommer att fortlöpa. Det visste jag inte riktigt inför kvällen och därav en liten spänning inför kvällen. Förutsättningarna för kvällen var följande: Det var ca 130 personer som satt i tre helt olika rum. Ingen av rummen var ens på samma våning. Alla rummen såg helt olika ut. Ett rum bestod av två långbord, det andra rummet bestod av ca 15 småbord och det sista rummet bestod av fyra stora runda bord i en superliten vinkällarlokal.

Kvart i åtta var jag på plats vid entrén och mötte upp min kontaktperson från MTV hon lämnade över mig till restaurangchefen som guide runt mig till de olika rummen så att jag hann kika ordentligt. Han berättade att i denna fastighet fanns det över 1000rum och det var inte ovanligt att artister, nyanställda etc gick vilse bland alla korridorer och rum. När rundvandringen var klar hade jag ca 30minuter på mig att byta och förbereda inför min insats. I logen hade jag bland annat sällskap av 8 magnum- och 2 supermagnumflaskor av champagne…jag drack ramlösa.



Jag tog inte med mig någon väska ut bland rummen utan packade det jag behövde i mina fickor, en svår övervägning för man vill inte att något ska puta ut och kavajen ska fortfarande sitta bra. Det började inte bra…jag gick vilse…skulle ta en genväg men blev som vanligt en senväg.

Det blev så klart övervägande close-up-trolleri under hela kvällen. Det flöt på riktigt bra. Rullade på tre + en olika rutiner hela kvällen. Den där +en är som ett litet extranummer som jag kör om det blir läge. Det var riktigt roliga människor att trolla för. Eftersom det inte bara var svenskar bland gästerna fick jag även glänsa en hel del med min engelska. Alla var glada och positiva det är kul när man till och med får applåder av ett bord när man kommer fram till dem bara för att de vet att det kommer bli kul. Även känslan att gå ifrån ett rum och känna att stämningen har höjts ett antal snäpp är härlig…fast det är just det som mitt jobb… 22.45 trollade jag fram min sista tomat vid det sista bordet där de just drack upp den sista skvätten avec. Mission compleded.

Packade ihop mina saker och lämnade ett Café Opera som nu var smockat av människor som var där på ”efterfest” med anledning av Black Eyed Peas konsert på hovet. Själv satte jag mig i bilen och hämtade upp tre salongsberusade Eskilstunabor. Jag fick vara fyllechaffis till dessa vuxna människor som varit på ”studiebesök” på krog i Stockholm. Men det är en helt annan story…det var i alla fall trevligt med lite sällskap.

Inga kommentarer: