lördag 13 oktober 2007

Veckosummering

Tisdag: Satt ca nio timmar i min bil. Först ner till Hilton Hotel i Malmö, där jag gjorde close-up-trolleri för ca 50 personer från olika banker som tidigare under dagen lyssnat på olika föreläsningar om och av Bankgirocentralen. När gästerna slog sig ner till bords var stämningen lite stel. Säkert på grund av att det hade varit en mastig eftermiddag men även så klart att det var ju alla konkurrenter med varandra. Vid dessa tillfällen är det faktiskt klockrent med lite lättsam underhållning så att alla kan skratta tillsammans och tänka på annat än ocr-nummer och transaktionslistor.

Ca klockan åtta kunde jag åka vidare mot Göteborg där jag checkade in på hotellet som låg mitt på avenyn. Klockan 22 mötte jag upp Leine Linde personalen (som var de som jag skulle jobba för under mässan) i en närliggande bar för lite info och pep talk.

Onsdag: Mässan som Leine Linde ställde ut på hette alltså Scanautomatic. Och jag ska vara helt ärlig. Jag kan efter tre dagar på den mässan inte riktigt sammanfatta vilka utställarna var eller vilka de övriga utställarna var eller vilka de gjorde. Det var inte många varumärken som kände till. Men det som verkade vara lite gemensamt för de alla var att produkterna som ställdes ut var precision. Här är ett exempel. Dessa två stora kugghjul snurrade med extrem hög hastighet utan att de touchade varandra.



Jag vet, det ser inte ut som kuggarna är nära varandra. Men det är de, det går så sjukt snabbt att man inte ser ens ser hur långa kuggarna är (de är svarta längst ut som ni ser).

Eller dessa dansade robotar


Eller kanske den skönaste roboten någonsin. Kolla in denna!


Självklart var jag tvungen att ta en åktur.

Nåväl, mitt jobb var ju inte att gå runt i mässan och titta på alla konstiga saker som jag inte förstod någonting av. Nej, mitt jobb var att se till att det var mycket folk som stannade till i Leine Lindes monter. Och det gick riktigt bra. Det var ingen annan monter som jobbade på det sättet och då är det så klart extra tacksamt. Det är kul när det kommer folk till montern enbart för att de hört att det händer något utöver det vanliga.

På lunchen var jag bara tvungen att åka upp till Heaven 23, som ligger högst upp på Gothia Towers för att avnjuta Sveriges kändaste räkmacka. Så här såg den ut



Trettio ton räkor om året går åt till dessa mackor som fångas utanför Norge, fraktas till Estland för skalning och landar i Göteborg på eftermiddagen och lassas upp på mackorna. Och ja, den är faktiskt värd 159:- inkl magnifik utsikt.

Torsdag: Den mest välbesökta dagen i mässan. Vilket innebär att jag inte behövde jobba så mycket för att stanna upp folk. Så fort jag körde igång en show så blev det genast proppfullt med folk i mässgången. Som tur var hade de sin monter i en korsning vilket gjorde att det var mycket folk som kunde se showen.

Jag träffade på en riktig trevlig man som hade patent på ett system som sorterade plåtar i olika nummerserier. Idén fick han av en kortlek. Han visade mig den och det var faktiskt riktigt smart. Han tog en väl blandat kortlek och la ut dem ett och ett i fyra högar, samlade ihop högarna och placerade ut korten igen och när han slutligen samlade upp korten andra gången var alla korten sorterade i hjärter, ruter, klöver och spader och de låg dessutom i följd dvs ess – kung. Helt klart användbart för en korttrollare som jag!

När mässdagen var slut var det bara en lite promenad bort till ett hotell som jag glömt namnet på. Där var det dags för ytterligare en close-up-föreställning inför bankfolk i Göteborgsområdet. Här måste jag säga att stämningen var bra mycket högre än i Malmö redan innan jag börjat. Det kanske stämmer ändå det där med ”goa gubbar”.

Fredag: Blev en hektisk dag på förmiddagen i mässan. För att sedan efter lunch nästa vara helt dött. När jag begav mig hemåt i bilen var jag faktiskt inte alls så trött som jag trodde jag skulle vara. Utan snarare energifylld och peppad inför kommande uppdrag. Det har varit en riktig kanonvecka helt enkelt

Inga kommentarer: