måndag 1 oktober 2007

Hard work in Södertälje

I lördags fick jag jobba hårt på lite olika sätt. Det var ett sällskap på ca 200 personer som hade konfererat under dagen på hotell Skoghall i Södertälje. Jag skulle stå för underhållningen under middagen och efter mig skulle en skön orkester spela upp till dans. Denna kväll hade jag med mig eget ljud, ljus och back drop. Vid sådana tillfällen är det oerhört skönt (och nästan nödvändigt) att ha med sig en kille (eller tjej) som hjälper till med roddning ordnar med ljud och ljus och fixar lite allmänna saker runt omkring, mat och dryck etc. Det hade jag inte ikväll. Jag var helt ensam.

Det innebär att jag får sätta upp högtalare på stativ, dra sladdar, sätta upp lampor på stativ, dra mer sladdar, smacka upp min back drop, ställa in ljus, och slutligen sound checka…och innan det så har jag släpat alla dessa prylar plus två ”trolleriväskor” och en resegarderob från bilen. Man får se det som lite motion / styrketräning…och det är ju alltid kul…

Det var en rikstäckande förening som hade något slag årsmöte. Och efter att jag iakttagit publiken ett tag kunde jag något fördomsfullt fastställa att de bestod av 50% företagsledare modell äldre som sitter i varenda styrelse som finns i sin kommun, 30% fruar till företagsledare modell äldre vars män sitter i varenda styrelse som finns i sin kommun och de övriga 20% var lite blandad kompott.

Det var en god stämning i lokalen när jag äntrade scenen men jag märkte ganska snart att jag inte riktigt fick de skratt som jag brukar få. Reaktionerna och responsen var bra men skratten nådde inte riktigt upp på min nöjdskala. I vissa fall var det uppenbart när enbart de yngre 60- skrattade och de övriga, merparten av publiken, inte rörde en min. Men jag kämpade på och när jag 40 minuter senare avslutade mitt finalnummer ställde sig ett tjugotal av publiken upp från sina stolar under slutapplåden.

Två tredjedelar av kvällens jobb var avklarat. Då återstod bara ihoppackning, inpackning i bil och hemfärd kvar. Bonusfakta: Den t-shirt som jag har på mig när jag roddar, bär och sliter innan och efter showen är inte en tiondel så svettig som den skjortan som jag har under de 40 minuters som jag står på scenen.

Inga kommentarer: