måndag 7 juni 2010

En båt, en trollkarl och åttio ingenjörer.

I torsdags underhöll jag ett gäng ingenjörer från Bombardier. De åkte en liten båttrur på Mälaren samtidigt som de avnjöt en trerätters. Jag insåg ganska snart att det är omöjligt att genomföra en show på denna båt. Det var alldeles för trångt och det fanns inget scenutrymme. Så istället blev det att jag fick köra close-up-trolleri vid borden.

Det är alltid extra kul att trolla inför just ingenjörer. De tror oftast att det har koll på allt och de ser trolleri som ett pussel som går ut på att man ska lista ut hur tricken går till. I dessa fall går jag två vägar:
Den svåra vägen är att lägga ännu mer vikt på presentationen av tricket. Att köra mycket skämt och få dem att slappna av och få dem att se detta som rolig underhållning. Det brukar funkar på de flesta men en del vägrar och sitter fortfarande och tokstirrar med en allvarlig min och gör sitt allra bästa för att avslöja mig. Då får man gå den andra vägen. Nämligen trick som totalt går ut på att blåsa människor helt och hållet. Ofta är det trick som leder in åskådaren på ett spår som gör att de tror att de har koll på vad som kommer att hända och kanske till och med att de tror hur det funkar. Men mot slutet kommer vändningen och de blir totalt lurade. Jag brukar inte göra dessa trick så ofta eftersom det verkligen får åskådaren att känna sig blåsta. Det roliga är att personerna runt omkring den "skeptiska" personen förstår att detta trick var speciellt riktigt mot honom (ja, det oftast en han) och jag ser att de njuter av att se personen i fråga bli frustrerad av att inte förstå.

När jag hade trollat klart och båten var på väg tillbaka till hamnen i Västerås passade jag på att njuta lite av det sköna vädret och utsikten på däck. Båten tog då en extra nära sväng förbi kanske det roligaste hotellet i Sverige.
Ja, det är ett hotell. Det heter Utter-Inn och är skapat av konstnären Mikael Genberg. Sovrummet är en våning ner med fönster. Läs mer på Mikaels hemsida här.

Inga kommentarer: