måndag 10 mars 2008

Djur i glasburk

I lördags checkade jag ut från Clarion Hotel Sign, Stockholms största och nyaste hotell. I söndags checkade jag in på Hotell Björnidet, Torsbys äldsta hotell. Det var ungefär samma sak, förutom...allt...

Jag skulle göra tre föreställningar denna måndag...trodde jag i alla fall när jag klev upp på morgonen och begav mig till Olebys Folkets Hus. Har ni varit där? :) Det ligger granne med Svennis herrgård (nästan). Där möts jag upp av Kurt och Karin, två supersnälla människor som skulle hålla i arrangemanget kring min lilla föreställning. De hjälper till och bär mina väskor så jag nästan får dåligt samvete. Karin har bakat bullar och två sorters kakor som vi äter innan barnen kommer. Som bonus går Kurt in i skafferiet och plockar fram en 40år
 gammal flaska med en huggorm i.

Jag såg att flaskan bara var halvfylld med sprit och frågade Kurt om det var han som brukade gå och nalla lite i skafferiet. Han nekade.
Salongen var överfylld av skolbarn och vuxna som alla var riktigt taggade. Även jag blev riktigt taggad trotts att det var måndagförmiddag. Det var faktiskt riktigt kul att köra föreställningen.
Så fort jag var klart stressade jag iväg till nästa ställe, Sysslebäck. Vacker väg med berg, dalar och Klarälven. Jag kom på plats 20 minuter innan föreställningen skulle börja. Möttes av en ointresserad arrangör och en vaktmästare som trodde att han hade det viktigaste jobbet i norra Värmland....vilket i och för sig kanske stämmer... Kör föreställningen, packar ihop och åker åter söderut för att göra min tredje föreställning. Men först stannar jag vid Hotell Värmlandsporten för att äta en sen lunch. Tyckte att deras skylt var lite rolig, efter att jag ätit...
Varför väljer man att fronta med ordet självservering. När det dessutom inte ens var självservering i restaurangen. Men det kanske finns självservering som tillägg till både hotellet, restaurangen och konferensen. Eller så var det en helt separat avdelning på byggnaden som jag missade... Jag fick i alla fall se mitt andra djur i glasburk för dagen. En äkta värmländsk varg.


Resan fortsatte söderut och när jag ringde upp det tredje stället för dagen för att höra vart exakt jag skulle åka fick jag höra att det blivit inställt. Och det borde jag veta men jag hade en gammal version av turnéplanen i bilen...som nu är slängd. Det var faktiskt en skön bonus att bara fortsätta att gasa på hemåt. Imorgon är jag ledig och på onsdag har jag ett "vanligt" kvällsjobb.

1 kommentar:

Anonym sa...

Haha, Självservering :)

Apropå glasburkar så var jag i Tyskland för ett par år sedan och snurrade in på ett museum. Dom hade människor i glas. Creepy men ett minne för livet. En kompis fick upp sin lunch efteråt. :)