måndag 14 april 2008

Värmland igen

Då var det dags att återigen bege sig västerut med bilen. Denna vecka ska jag avverka sju (ev åtta) spelningar i Värmlande/Närke plus ett företagsgig i Strängnäs på torsdagskvällen. Jag har skrivit om bakgrunden till turnén på denna länk. Idag var det Storfors som skulle få ett magiskt besök. Storfors här en helt vanlig håla med en Konsumbutik, ett par pizzerior, Fonus och ett par nedlagda affärer i centrum. Det var en sak som var lite annorlunda. När man är på väg in i Storfors möts man av denne glade gubbe.


Det är så mycket som är tragiskt med denna gubbe. Nu har jag inte kollat upp någon bakgrundshistoria om varför den står där den står. Men det som slår en när man ser den från vägen är att den oerhört sliten. Bara det att den hålls upp av en byggställning som nästan är större än själva gubben är ju komiskt. En annan detalj är att trädet som syns till höger i bild skymmer själva gubben när man kommer utifrån Storfors. Den syns alltså bättre när man åker från Storfors som om han står där och vinkar: "Adjö, vi ses förmodligen aldrig igen"
En annan detalj som tyvärr inte syns på bilden men som gjorde denna upplevelse optimal, var att gubben hade ett fågelbo i ena ögat. Och att det dessutom låg lite skönt bråte framför monumentet och att vädret var riktigt grått och trist gjorde att denna gubbe kanske blir mitt starkaste minne från denna vecka.

I Arvika har jag spelat i Grottan, i Grums spelade jag i Gruvan och i Storfors heter teatern:

Och visst blev det kul i Kulan när showen drog igång :)

Innan jag lämnade Storfors passade jag på att besöka den lokala pizzerian för att fylla min tomma mage. Och vilken överraskning jag fick när jag står och tittar på menyn. Av alla olika pizzor som man kunde välja fanns det som vanligt ett antal pizzor med ortsnamn, som tex Florida, Milano eller Torino. Men så fanns det även en pizza med ett svenskt ortsnamn. Kika på nummer 17!

Torshälla är idyllen strax invid Mälaren utanför Eskilstuna som jag är uppväxt i. Jag frågade så klart hur det kommer sig att de har ärat Torshälla med en salamipizza här mitt i Värmland. Men tråkigt nog visste inte ens ägaren varför. Det var förmodligen den förra ägaren som döpt pizzorna....eller ägaren innan dess...
Jag tog en Quattro.

Inga kommentarer: